Divera Bender
De op een na slechtste televisie ter wereld
Vrijdag 29 november
Open vanaf 19 uur met verhaal en demonstratie om 20.00, 20.30, 21.00
en 21.30 uur
De slechtste televisie ter wereld was het eerste project, ik wilde kijken of ik een bestaand apparaat zelf kon maken. Hiervoor mocht ik alleen de kennis en kunde die ik zelf heb gebruiken. Er zijn namelijk zoveel apparaten die ik dagelijks gebruik waarvan ik geen idee heb hoe ze werken en dus ook niet weet hoe ik ze moet repareren. Het resulteerde in een televisie zonder kleuren, met louter 600 pixels, een minuut speeltijd en je moest goed kijken wilde je herkennen wat het voor moest stellen. Er was dus nog veel te verbeteren. Daarom ben ik aan het volgende project De op een na slechtste televisie ter wereld begonnen.
BLIKVOER #6
OPEN HUIS
Op dinsdag 12 november zijn jullie allemaal uitgenodigd een kijkje te nemen achter de voordeur van drie compleet verschillende huizen. Het ene huis ruim, leeg, wit; het andere huis weer klein, krap en druk. Diverse huizen in iedere prijsklasse, wie weet zit er wel een huis voor jou tussen! Wonderbaarlijk genoeg zijn alle huizen gelegen aan hetzelfde adres, namelijk Helena van Doeverenplantsoen 3.
Je kunt zonder afspraak naar binnen wandelen, vanaf 19:00 zijn de deuren geopend. De bezichtigingen vinden plaats tussen 20:00 en 23:00.
BEZICHTIGINGEN
Frans Zwartjes
Living
Zbigniew Rybczyński
Tango
Pauze
Marguerite Duras
Baxter, Vera Baxter
Entree is op donatiebasis
BLIKVOER special
Een ode aan wat ons inspireert
A homage to what inspires us
Hoogtij #78, vrijdag 27 september 27, 19:00 – 23:00
Opkomende filmmakers uit Den Haag tonen hun eigen werk, én hun inspiratiebronnen. Een programma van Lucita Jaramillo Luna.
Emerging filmmakers from The Hague show their work, as well as their sources of inspiration. A program by Lucita Jaramillo Luna.
19:20 - 20:00
The City / The Street
Madu Nie
20:00 - 20:40
When fox and rabbit say goodnight
Finn Stevenhagen
Een korte film over een jongen op zijn zoektocht naar liefde en standvastigheid. De film maakt gebruik van de holle animatie-esthetiek van videogames uit het begin van de jaren 2000 om de thema's verwaarlozing en verdriet te verkennen door middel van de beperkte dialoog, lichaamstaal en de weergave van personages.
A short film following a boy on his search for love and constancy. The film appropriates the hollow animation aesthetic of early 2000s’ video games to explore the themes of neglect and grief through the limited dialogue, body language, and the depiction of characters.
21:00 - 21:30
Sidewalk hustle
Bart Sturing
21:30 - 22:30
How to make a documentary about how to start a band
Luna Sterre van Heck, Dido Sernesky, Fréderique Comans
Een intieme documentaire die de ziel van de Nederlandse alternatieve muziekscene blootlegt door de ogen van drie muzikanten op verschillende kruispunten in hun carrière.
An intimate documentary delving into the Dutch alternative music scene, told through the eyes of three musicians at different crossroads in their careers.
BLIKVOER
Tweewekelijkse filmavonden op dinsdagavond, met iedere maand een nieuw,
verrassend thema. Laat ons de grens vervagen tussen kaskraker en experiment!
Bij BLIKVOER kan alles vertoond worden: vers ingeblikte films of juist oudere films waarvan de houdbaarheidsdatum nog lang niet is verstreken. Films die heel kort duren, films die heel lang duren, avant-garde of gerenommeerd, mooi of lelijk, ontroerend of afstotelijk, bekend of nog nooit in de schappen gezien… zolang ze de papillen maar prikkelen ;)
dinsdag 27 augustus
BLIKVOER #1 HET DEBUUT
Voor de allereerste editie van BLIKVOER beginnen we helemaal bij het begin met het thema “Het Debuut”. Er worden vier verschillende debuutfilms vertoond van stuk voor stuk bijzondere regisseurs, wiens eerdere werk misschien niet bij iedereen even bekend is als hun latere werk. Het programma bestaat uit drie korte films en een langere hoofdfilm:
Saute ma ville (1968) — Chantal Akerman
Lampa cu căciulă (2006) — Radu Jude
Milk (1998) — Andrea Arnold
Naissance des Pieuvres (2007) — Céline Sciamma
De deuren openen om 19:00 uur en het filmprogramma duurt ± van 20:00 tot 23:00 uur. Tot dan!
For the very first edition of BLIKVOER we’ll start right from the beginning with the theme “DEBUT”.
Hee Sub Han
Subtitle/ Subtitle/ Subtitle
Hoogtij #77
Friday May 24
7 – 11 PM
Hee Sub Han (KOR, 1991) reflects on his own observations on performing the art.
As an artist, Hee Sub Han resists to trust either subtitled interpretation or verbalized information as premise of the process of understanding the artworks and the observable visual matters.
By considering to avoid this endless chain of radical misunderstandings as the value of artwork. Hee Sub Han demands to define those self referential structure as failure of visual production process.
Coming exhibition will be a correspondent with Hee Sub Han's previous exhibition Observe/ Intended/ Route.
Hoogtij#76
Vrijdag 8 maart 2023 van 19 – 23 uur
Filmzaal Ruimtevaart
omen
Evert Rodewijk
"'omen' is bedoeld als een actie. Ik wil geen kunstenaar zijn, ik wil een activist zijn. Het wordt tijd dat verstandige mensen het goede voorbeeld gaan geven. 'omen' (zonder geluid) is een substituut voor iets wat ik niet moet zeggen. Ik probeer de wereld van het kleine zichtbaar te maken."
www.youtube.com/@evertrodewijk4609
Hoogtij#75
Vrijdag 1 december van 19 – 23 uur
Filmzaal Ruimtevaart
ZWAK LICHT
Een installatie van Super B: José de Bruin, Henk Hubenet en Willem Marijs. Muziek Huib Emmer.
Super B heeft z'n diaprojectoren in diverse maten uit de kast gehaald voor deze installatie.
BACK TO ANALOG!
Bodies in Space
Experimental 16 mm cinema by Richard Tuohy and Dianna Barrie
Wednesday 27 September
Cinema open 8 pm, starting at 8:30 pm
Admission € 10,00, cash only, also at the bar
A programme of short films by Australian experimental Filmmakers Richard Tuohy and Dianna Barrie that take us from windswept coasts to pulsating mega cities. The work revels in the energy of place as expressed through rhythmic movements of light and shadow and the wash of time as dissected into frames in the camera and reconstituted into flickering flow by the projector.
In and Out a Window 16mm, 2021, 12 mins
Our front window, from inside and out. Made during a long covid lockdown. A product of the distraction and abstraction that resulted from a lot of staring at the same pieces of glass.
Intersection 16mm, 2022, 10 mins
A staccato study of street level action and inter-action. People and vehicles on everyday journeys are atomised into coursing fragments of light, shadow, angle and inertia, reiterating and disassembling the creation of motion out of still frames at the heart of cinema. Filmed in ten cities on four continents.
Like a Lighthouse 2023, 12 mins
A blinding beam of light. The piercing sound of ships. Everything – the land, plants, the sky – shouts for attention. Perceptions assail us with their demands to be noticed. This film is kind of a home movie of a 5 day hike to the southern most tip of Australia.
Bus, Turning 2022, 7 mins
Barcelona, immediately after the independence referendum. Shot on black and white film stock using a re-invented colour separation technique. Dedicated to the spirit of independence everywhere!
Valpi 2019, 9 mins
A city of brick, tin and board, rent by internal tectonics and sliding into the sea.
Self Portrait with Bag 2020, 6 mins
A camera-less portrait of the artist. Super 8 cartridges placed inside a black cotton bag, the film advanced via a hand crank. The tiny gaps in the fabric weave make for dozens (hundreds? thousands?) of tiny pinholes.
China not China 2018, 14 mins
Hong Kong marked 20 years since its hand over; just under half way through the planned 50 year 'one country, two systems' transition. Taiwan, once imperial China, once Formosa, now ROC on the edge of the PRC. Multiple exposures of street scenes distort space and place creating a fluid sense of impermanence and transition, of two states somewhere between China and not China.
INTER
VIEW
Filmmaker en beeldend kunstenaar Vita Soul Wilmering spreekt met beeldend kunstenaar Sam Hersbach over de selectie van beelden, films en fragmenten die hij voor dit programma heeft uitgezocht.
Woensdag 28 juni 2023 filmzaal Ruimtevaart
Zaal open 20.00, aanvang programma 20.30
5 euro (alleen cash)
Stichting Ruimtevaart
Helena van Doeverenplantsoen 3
2512 ZB Den Haag
INTER
VIEW
nodigt vanaf nu elke maand een kunstenaar uit voor een gesprek aan de hand van een zelf samengesteld avondprogramma van filmfragmenten, vlogs, reclames, verloren footage of vergeten snapshots en meer.
(Vanwege de vakantieperiode slaan we een tijdje over en gaan we verder in september.)
@intr.view
INTER
VIEW
invites a different artist every month from now on, for a conversation based on an evening programme of selected film fragments, vlogs, commercials, lost footage or forgotten snapshots and more.
@intr.view
Bij twijfel niet inhalen
Ruimtevaarders met film
Hoogtij#73 vrijdag 26 mei 2023 van 19 — 23 uur
Met Anna Sophie de Vries, Tineke van Veen, Natasja van Kampen, Ariane Olthaar, Marjolein van der Meij, Albert Wulffers, Jolanda Jansen en Henk Hubenet.
Films die o.a. te zien zijn:
Tineke van Veen & Barbara Prezelj
Unsettling Dust 2022 [8:49 min]
Unsettling Dust, a collaborative short film project, explores the lived, bodily experience of radiation by focusing on the relationship between post-nuclear landscapes, radioactive dust and breathing.
The film was seen by Stroom, on different international filmfestivals and won till now two prizes.
Natasja van Kampen
De Vergadering 2009 [5 min]
‘De Vergadering’ zet op een speelse en humoristische manier een kanttekening bij het zestigjarig bestaan van de NATO (op 4 april 2009).
Ariane Olthaar / Marjolein van der Meij
Souvenir uit Afrika 2002 [7 min]
Het eenzame bestaan van een Afrikaanse immigrant die opgesloten zit in een groot flatgebouw. Gebaseerd op een verhaal van W.F. Hermans.
Jolanda Jansen
Nurture Nothingness 2021 [8:41 min]
Deze video is gemaakt tijdens de Corona-pandemie en stelt de controle over de werkelijkheid ter discussie.
"Nothingness" wordt beschouwd als een conceptuele entiteit; het is het concept van fysisch-chemische wetten zonder enige fysieke eigenschappen.
Door controle en realiteit los te laten wordt er verbinding gemaakt met dit niets. Maak ik verbinding met mijn "nothingness". Creëer ik Iets nieuws. Dit nieuws heeft weinig betekenis en tegelijkertijd betekent het alles wat ik wil zeggen.
Henk Hubenet
Circumstanced 2020 [3 min]
For a lot of people these are trying times. The short film Henk Hubenet made has no direct connection with this period. But the fact this film was made during this time certainly has significance.
Zondag 7 mei 2023
OLD MASTER NO SECRETS
Painting with Philip Akkerman
A film by Maarten de Kroon
Zaal open om 14:30 uur, aanvang 15:00 uur
Toegang gratis
In de film OLD MASTER NO SECRETS deelt schilder Philip Akkerman de technische kennis die hij in de afgelopen veertig jaar heeft opgedaan. Het geheim van de Oude Meesters, zo onthult Akkerman in zijn atelier, is dat zij het werk in drie stappen verdeelden: tekening, grisaille en kleur. Door elke stap afzonderlijk te benaderen kregen de Oude Meesters maximale controle over het resultaat van het schilderen. Dankzij deze techniek kan Akkerman alles schilderen wat maar in zijn hoofd opkomt. OLD MASTER NO SECRETS is een 96 minuten durende slow movie van de Haagse filmmaker Maarten de Kroon, geïnspireerd en gepresenteerd door Philip Akkerman. Maarten de Kroon is bekend van documentaires als Hollands Licht, Mysterious Masterpiece en verschillende kunstenaarsportretten.
Na de voorstelling is er gelegenheid vragen te stellen aan Philip en Maarten.
Aan de bar geen pinbetaling mogelijk, alleen contant met kleingeld.
Sunday, May 7, 2023
OLD MASTER NO SECRETS
Painting with Philip Akkerman
A film by Maarten de Kroon
Venue open at 2:30 p.m., start at 3 p.m.
Free entrance
In the film OLD MASTER NO SECRETS painter Philip Akkerman shares the technical knowledge he has acquired over the past forty years. The secret of the Old Masters, as Akkerman reveals in his studio, is that they divided the work in three steps: drawing, grisaille and color. By approaching each step individually, the Old Masters obtained maximum control over the result of the painting. For Akkerman, this technique enables him to paint his self-portraits in any which way that pops up in his mind. OLD MASTER NO SECRETS is a 96 minute slow movie by Dutch filmmaker Maarten de Kroon, inspired and presented by Philip Akkerman. Maarten de Kroon is known for documentaries such as Hollands Licht, Mysterious Masterpiece and several artist portraits.
The film has English subtitles.
After the screening, there will be an opportunity to ask questions to Philip and Maarten.
At the bar no pin payment possible, only cash with change.
philipakkerman.com
www.maartendekroon.nl
Divera Bender
De slechtste televisie ter wereld
Apparaten en machines zijn overal om ons heen, ik gebruik ze dagelijks en met mij vele anderen. Ze zijn zo toegankelijk geworden dat ik er niet meer van onder de indruk ben. Je raakt gewend aan het gemak hiervan, het enige moment dat je stil staat bij het apparaat zelf is wanneer het niet doet wat het zou moeten doen. Ik heb in de verste verte geen idee hoe al deze gebruiksvoorwerpen werken.
Daarom gaf ik mijzelf de opdracht om een apparaat opnieuw uit te vinden, welke problemen kom je tegen, wat heb je nodig. Ik moest het zelf helemaal uitvinden, analoog en handmatig. Ik zou uitgaan van mijn eigen kennis en kunde.
Ik hoop mensen middels dit onderzoek te laten zien dat het bijzonder is dat we al die apparaten en machines tot onze beschikking hebben. En dat wanneer we de televisie aanzetten we even niet alleen kijken naar het geen er op de televisie te zien is, maar ook even naar de televisie zelf.
OPENING vrijdag 18 november
open vanaf 19 uur met verhaal en demonstratie om 20 en 21 uur.
Zaterdag 19 november
open vanaf 19:30 uur met verhaal en demonstratie om 20 en 21 uur.
HOOGTIJ #71 vrijdag 25 november
open vanaf 19 uur met verhaal en demonstratie om 20 en 21 uur.
Zaterdag 26 november
open vanaf 19:30 uur met verhaal en demonstratie om 20 en 21 uur.
Concert Guus Jansen en Huib Emmer
De grove korrel
Zondag 27 november 2022
Zaal open om 14.00 uur, aanvang 14.30 uur
Entree € 15,00
(entree en bar, geen pinbetaling mogelijk, alleen contant met kleingeld)
De Grove Korrel Wat gebeurt er als 2 componisten uit 2 verschillende werelden met elkaar geconfronteerd worden? De zwarte en witte toetsen van Guus Janssen en de knoppen en snoeren van Huib Emmer. Bij zo’n confrontatie gaan we niet een heel plan maken wat we dan realiseren. Er zijn enkele vage richtlijnen die een soort van houvast bieden maar tijdens het spelen ontstaan pas de golfbewegingen, onstaan spanning en ontspanning. Onstaat de chemie van tonen, pulsen , ruis, het onstabiele. Guus Janssen synthesizer: Pulse, Wave to Pick Pluck, Rubberband, Schmooh to Zing Plop. Huib Emmer: composer, electronic outsider, from Studio Tone/Noise/Beats.
MARICA ENDHOVEN
Duo-expositie Ellen Endhoven en Dwight Marica
Verfreliëf en tekeningen
Opening met hoogtij#70 vrijdag 23 september 2022 19 — 23 uur.
Alleen geopend op vrijdag 23 september en zaterdag 1 oktober van
13 — 18 uur en te bezichtigen op afspraak: 06 11618100.
Vernissage zaterdag 1 oktober van 13 — 18 uur.
De expositie MARICA ENDHOVEN draait om verfreliëfs die Ellen Endhoven en Dwight Marica gezamenlijk maken sinds 2016. Tot 2019 werden ze met name internationaal tentoongesteld. In 2022 is er gewerkt aan een nieuwe serie portretten. Deze zijn tijdens Hoogtij in Ruimtevaart voor het eerst voor publiek te zien. De lagen acryl zijn met de hand één voor één neergelegd waardoor de hoogte in het reliëf ontstaat. Deze werkwijze is tijdrovend en precies. Hoe groter de vorm, hoe hoger het werk wordt. Door deze techniek ontstaat er een vervreemdend perspectief. De opbouw in organische vormen doet denken aan de beelden van de ontlede mens.
Tevens zullen er individuele werken van de twee kunstenaars getoond worden.
Ellen Endhoven (2d Art) en Dwight Marica (3d Art) studeerden af aan de Willem de Kooning Academie in 1997. Sindsdien maakten ze beeldhouwwerk, schilderijen, tekeningen en installaties. Daarnaast creëren ze ateliers, samenwerkingsverbanden en tentoonstellingsmogelijkheden en festivals buiten de gevestigde kunstscene.
Dwight was de oprichter van Cucosa, Rotterdam (1998-2012). In 2012 startte Ellen Portable Collective na jarenlang underground-tentoonstellingen te hebben georganiseerd. Sinds 9 jaar delen ze een studio en werken ze samen aan een portretproject als Marica Endhoven. Tijdens Hoogtij tonen ze een overzicht van hun kunstwerken in Quartair en Ruimtevaart.
Ellen Endhoven 2D autonoom
Mens, stad en samenleving zijn voor Ellen een onuitputtelijke bron. In collages, tekeningen, schilderijen, muurschilderingen, stickers, animaties, 3D-objecten en installaties zien we alledaagse dingen. Althans, op het eerste gezicht. Want als je verder kijkt, zie je een slimme weergave van onze menselijke tekortkomingen en onrealistische verwachtingen.
In 2019 begon ze ingewikkelde inkttekeningen van golven te maken. Die zijn ontstaan tijdens de eerste coronagolf. Alle interesse en meningen, de opkomst van nepnieuws terwijl de wereld stopte, hielpen haar bij het ontwikkelen van de abstracte werken. Naast het sociale aspect in het werk heeft het ook te maken met ecologische veranderingen.
www.ellenendhoven.com
Dwight Harold Marica 3D autonoom
Mijn werk belicht de behoefte aan nieuwe technieken en inzichten, zoekende naar de meest geschikte uitingsvorm, om tot nieuwe kunst te komen. De belangrijkste leidraad in MIJN werk is het onderzoek naar het absoluut abstracte, via natuurkunde en psychologie. Ik wil het publiek maar vooral mijzelf blijven verbazen.
Door ons voorstellingen te laten ervaren die zijn geschreven in een nieuwe in ontwikkeling zijnde beeldtaal. “Ik probeer de realiteit te laten schrikken, de realiteitsgrens op te rekken, de hersengeest te activeren om iets tijdloos aan de realiteit toe te kunnen voegen”.
www.dwightmarica.com
Met dank aan Stroom Den Haag
Lezing door Gilius van Bergeijk
Parrot sings the Blues
Curiosa en Rariteiten in de muziek
Zondag 12 juni 2022
Zaal open om 14.30 uur, aanvang 15.00 uur
Entree € 5,00
(entree en bar, geen pinbetaling mogelijk, alleen contant met kleingeld)
In de muziek is — zoals in alle kunstvormen — veel geëxperimenteerd en uitgeprobeerd. Soms met interessant en bruikbaar resultaat, vaker nog met niet levensvatbaar en vergeten uitkomsten. Deze laatste categorie echter bevat vele zaken die de moeite waard zijn om aan de vergetelheid te onttrekken: wat te denken van bijvoorbeeld sprekende piano's, absurde instrumenten en met als ster van de avond een blues zingende papegaai!
Met dank aan de Gemeente Den Haag
Tineke van Veen
Unsettling landscapes
Opening met Hoogtij#68 vrijdag 4 maart 2022 van 19 — 23 uur
Open vrijdag t/m zondag van 4 maart t/m 27 maart van 13 — 17 uur
en op afspraak tinekevanveen@gmail.com
In Unsettling Landscapes wordt de verstoorde relatie tussen mens en natuur onderzocht, onze ervaring met ‘post-human’ landschappen door radio-actieve straling. Deze nucleaire straling vormt een bedreiging die we niet met onze zintuigen kunnen waarnemen, je voelt, ziet, hoort of ruikt het niet. Hoe verhouden wij ons tot deze landschappen?
Tijdens het verblijf in Fukushima in Japan in 2014 werd Tineke van Veen geconfronteerd met de gevolgen van de nucleaire ramp van 2011, waarbij een tsunami de Daiichi kerncentrale beschadigde. Nucleaire vervuiling tastte het landschap van Fukushima aan. De gevolgen voor het landschap en het schoonmaken hiervan zijn het uitgangspunt geweest voor een korte experimentele film, een documentaire en cyanotypies.
In haar laatste project wordt Fort de Vaujours in Frankrijk, 20 km van Parijs, het uitgangspunt voor haar onderzoek.Tussen 2016 tot 2020 is verschillende malen Fort de Vaujours in Frankrijk bezocht om deze voormalige test-site te onderzoeken waar de eerste kernproeven van Frankrijk zijn ontwikkeld en uitgevoerd. Deze verlaten en afgesloten plek is verkocht aan Frankrijks grootste gipsmaatschappij, die de grond wil gaan ontginnen met alle gevolgen van dien.
Naast foto’s met een zelfgebouwde camera heeft Tineke van Veen samen met Barbara Prezelj de film Unsettling Dust hier opgenomen. De foto’s en een verkorte versie van deze film zijn in de expositie te zien.
Fenomenen als radioactieve vervuiling zijn lastig te beschrijven of te visualiseren omdat ze in tijd en schaal zo enorm zijn dat ze moeilijk te bevatten zijn, maar tegelijkertijd zijn ze zo dichtbij aanwezig. Het gevoel van vervreemding en intimiteit liggen ten grondslag aan dit project.
De film Unsettling Dust is van 5 februari t/m 3 april 2022 in de expositie ‘Postions: Time-Based’ bij Stroom te zien
MAn
30 jaar grenzeloos
onbekende nabeelden
Marsel Loermans | Anton Spruit
Opening met Hoogtij#67 op zaterdag 27 november van
14 — 18 uur.
De opening op 26 november vervalt vanwege de nu geldende coronamaatregelen.
Door de steeds veranderende omstandigheden heeft "Man 30 jaar grenzeloos" nog geen einddatum.
Gezien de oproep om elkaar even liever niet in groepen te ontmoeten vermelden we ook geen openingstijden maar is een persoonlijke afspraak altijd mogelijk. Stuur dan even een mail aan
marsel@loermans.nl
Van het een komt het ander! Dit zal zeker ook weer onbekende nabeelden opleveren.
Met dank aan Stroom Den Haag
VAN JE FAMILIE MOET JE HET HEBBEN
Een Haagsche cineroman
Samenstelling: José de Bruin, Henk Hubenet, Willem Marijs en Albert Wulffers.
Muziek: Anna Sophie de Vries
Zondag 21 november 2021
Zaal open om 14:30 uur, aanvang voorstelling 15:00 uur
Entree € 5,00 contant, ook aan de bar!
Reserveren verplicht jcldebruin@gmail.com
De voorstelling gaat door indien de coronamaatregelen dat toelaten.
Een Haagse familiegeschiedenis verteld aan de hand van hun grootbeeldkleurendia’s uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, gevonden op een rommelmarkt. Bij het bekijken leken het in eerste instantie de bekende, gewone, onschuldig ogende opnamen van het dagelijkse leven. Uitstapjes, het huis, verjaardagen en feestjes met familie en vrienden. Totdat er een dia tevoorschijn kwam die de beelden in een ander licht plaatste.
Welk drama schuilt er achter deze beelden? Super B waagt een poging met deze fictieve cineroman het verhaal te vertellen en zal de dia’s met live gesproken teksten en muziek als eenmalige speelfilm vertonen.
Met dank aan de Gemeente Den Haag
Van het ene hotel naar het andere
Natasja van Kampen
Opening met Hoogtij#66 op vrijdag 24 september van 19 - 23 uur.
Open iedere vrijdag, zaterdag en zondag van 25 september tot 24 oktober van 13 - 17 uur.
Als je uitgaat van een oosters tapijt en je denkt aan de droogte in die regio, dan is het niet vreemd dat een levende tuin met veel flora en fauna het symbool van het paradijs is. Van oudsher zijn bloemenpatronen zowel religieus als cultureel gezien dus een veelgebruikt thema in tapijten. De kleuren, de organische vormen en het dempen van het geluid doet iets met je gemoed. Tot voor kort tekende ik regelmatig grote ronde vergadertafels waaraan mannen met macht besloten over de volgende oorlog waar ze ons in willen storten. Meestal liet ik de achtergrond weg of gaf ik de achtergrond een felle kleur zodat de vergadertafel met de mannen er omheen een duidelijk object werd. Wat mij vaak opviel tijdens het onderzoek naar vergadertafels is de ondergrond van gebloemde tapijten. Als je erop gaat letten, zijn veel hotellobby’s en conferentiezalen belegd met bloementapijt. Telkens als ik een hotel binnen kom valt mij de gedempte sfeer en de afleidende pracht van het tapijt op en onwillekeurig moet ik dan toch
denken aan een afrekening in een maffiafilm of een geheimzinnige politieke bijeenkomst; heeft hier zojuist iets plaats gevonden of staat er iets op het punt te gebeuren? De lege zetels en het tapijt geven hun geheim niet prijs.
http://www.natasjavankampen.nl
+/-
Avé Eva 369
Anna Sophie de Vries
Hoogtij#65
vrijdag 28 mei van 19 - 23 uur en zaterdag 29 mei van 13 - 17 uur
De expositie is te bezoeken op afspraak t/m begin juli:
annasophiedevries@gmail.com
+/- is het debuutalbum van Avé Eva 369, het pseudoniem van Anna Sophie de Vries. Het album gaat over verschillende vormen van dualiteit in het menselijk bewustzijn, zoals de wisselwerking tussen goed en slecht. De Nederlandstalige teksten verwijzen naar Griekse mythologie, alchemie en het Christendom. Het album kent invloeden uit de genres acid, dreampop, filmmuziek en ambient. De muziek werd bij Ruimtevaart gemaakt met analoge synthesizers en drumcomputers. Op Hoogtij wordt het album gepresenteerd en begeleid met een visuele presentatie. Op de finissage van de expositie, begin juli, is het album ook op vinyl verkrijgbaar.
annasophiedevries.com
Hoogtij#65
friday 28 may 7 - 11 PM en saturday 29 may 1 - 5 PM
The exposition can be visited at appointment until the beginning of July: annasophiedevries@gmail.com
+/- is the debut album of Avé Eva 369, the pseudonym of Anna Sophie de Vries. The album is about different forms of duality in human consciousness, such as the interaction between good and bad. The Dutch lyrics refer to Greek mythology, alchemy and Christianity. The album has influences from the genres acid, dreampop, film music and ambient. The music was made at Ruimtevaart with analog synthesizers and drum machines. The album will be presented at Hoogtij and accompanied by a visual presentation. +/- will also be available on vinyl at the finissage of the exhibition in early July.
annasophiedevries.com
ES MALT!
Else Hartjesveld - Hans Ensink op Kemna - Paul van der Zande
Opening met Hoogtij #64 online op vrijdag 5 maart van 19 - 23 uur via www.hoogtij.net
Bezoek uitsluitend op telefonische afspraak en afhankelijk van corona-restricties: iedere vrijdag, zaterdag en zondag in maart van 13 - 17 uur
Elsa 06 2638 4885, Hans 06 1023 4997, Paul 06 5535 6931.
Bij een groepstentoonstelling wordt het eigen werk in relatie gebracht met het werk van andere kunstenaars. De verbindende schakel bij ES MALT! is wederzijdse interesse voor zowel persoon als werk.
Schilderen vormt voor alle drie de basis van het kunstenaarschap. De uitdaging is gelegen in de mogelijkheid het eigen werk in samenhang met het werk van de collega’s te presenteren.
Voor het centrale deel van de tentoonstelling heeft ieder een nieuw werk gemaakt dat reageert op het werk van de anderen. Als aanknopingspunt werd vanuit het perspectief van het eigen werk gekozen voor een elementaire vorm als uitgangspunt voor deze presentatie.
Elsa Hartjesveld de cirkel, Hans Ensink op Kemna de driehoek en Paul van der Zande de rechthoek.
De verdere tentoonstelling bestaat uit aanvullend werk al dan niet in samenhang met het werk in de
centrale ruimte.
Elsa Hartjesveld: www.elsahartjesveld.com/elsahartjesveld
Hans Ensink op Kemna: www.hansensinkopkemna.com
Met dank aan Stroom Den Haag
A KOCSMA
AiR Pécsbagota, Hongarije, 2020-2007
Programma
Onder voorbehoud van de corona richtlijnen.
Muziek en film
Donderdag 3 december van 19:30 - 21 uur en van 21:30 - 23 uur, entree 5 euro
Celloconcert door Örs Köszeghy
Zoltán Kodály, Solo Sonate voor Cello, Op.8 (1915)
Anne-Marie van den Thillart
film over Pécsbagota, Hongarije
Lezingen
Zondag 20 december, aanvang 14 uur
Walking with chairs door Ienke Kastelein, interdisciplinair kunstenaar
www.ienkekastelein.nl
Zaailingen door Hans van Lunteren, beeldend kunstenaar/hovenier
www.hansvanlunteren.nl
Vanwege de corona richtlijnen kunnen maximaal 15 personen de lezingen, muziekuitvoeringen en film bijwonen en daarom is reserveren verplicht. Reserveer via stichtingpost15@gmail.com. Extra activiteiten zullen op Facebook en via email worden aangekondigd.
Expositie
De expositie is te bezoeken van 11-17 uur op de volgende data:
december 2020 vr 4 / za 5 / zo 6 / vr 11 / za 12 / zo 13 / vr 18 / za 19 / zo 20 / zo 27
januari 2021 za 2 / zo 3 / vr 8 / za 9 / zo 10
Deelnemende kunstenaars zijn o.a. Annechien Meier, Channa Boon, Elizabeth de Vaal, Ellen Rodenberg, Harold de Bree, José den Hartog, Lotte van Lieshout, Maarten Schepers, Manon Bovenkerk, Marjolijn van der Meij, Marius Quee, Michel Hoogervorst, Rozemarijn Lucassen, Simone ten Bosch, Hieke Luik, Marc Nagtzaam, Alphons ter Avest, Pier Pennings, Map de Maar, Ida van der Lee, Danielle Lemaire, Sjef Henderickx, Anne-Marie van den Thillart, Isabel Ferrand, Ton Kraayeveld, V&B: Ellemieke Schoenmaker en Alex Jacobs, Ewoud van Rijn en Wineke Gartz.
Aanleiding voor de tentoonstelling is het twaalf en half jarig bestaan van Stichting Post 15 opgericht door beeldend kunstenaar Elizabeth de Vaal in 2007. Deze stichting beheert een Artist Residence in een klein Hongaars dorp met 30 huizen en 100 inwoners. Sinds de oprichting hebben veel Nederlandse kunstenaars gebruik gemaakt van het woonhuis met het grote atelier.
In Hongarije is er samengewerkt met de bevolking, lokale kunstorganisaties, Hongaarse kunstenaars en de Universiteit van Pécs. Eindpresentaties, die de afgelopen jaren in het dorp werden gehouden, waren een feest voor de dorpsbewoners en de Hongaarse en Nederlandse gasten.
De tentoonstelling A KOCSMA toont het werk van de kunstenaars die Pécsbagota tussen 2007 en 2020 hebben bezocht en daar gewerkt hebben.
Op de tentoonstelling is een klein overzicht van het werk van Elizabeth de Vaal te zien dat in deze periode is ontstaan. Professionele documentaires en amateurvideo’s maken deel uit van de presentatie.
A KOCSMA, het café annex winkel vormde het middelpunt van het dorp, deze tentoonstelling hoopt een stamtafel te creëren voor verhalen en herinneringen, Elizabeth de Vaal is alle openingsdagen aanwezig.
Om een blijvend document in handen te hebben verschijnt de publicatie AiR Pécsbagota 2020-2007, een beeldverslag, vormgegeven door Ben Faydherbe.
www.elizabethdevaal.nl
www.elizabethdevaal.nl/stichting-post15
www.facebook.com/AIRPecsbagota
Met dank aan Stroom Den Haag
Ruimtevaart Muziek met een presentatie van componist en pianist
Guus Janssen
Guus Janssen en de Nieuwe Figuratie
In hetzelfde akkoord hoort de een de swing van Eroll Garner en de ander de mystiek van Messiaen.
In de muziek van Guus Janssen vallen thema's, patronen en swing uiteen om zich in een schijnbaar nieuwe jas weer te vertonen. Een foute noot blijkt plotseling de goede te zijn en problemen worden even weerbarstig als muzikaal opgelost.
Citaat Penguin Guide to Jazz:
“Guus Janssen does nothing less than reinvent the piano. His cliffhanger choices always sound wayward, never merely cute. Brilliant!”
Zondag 29 november 2020
Zaal open om 14.30 uur, aanvang 15.00 uur
Entree € 5,00
Entree en bar, geen pin, s.v.p. alleen contante betaling met kleingeld.
Reserveren verplicht!
info@stichting-ruimtevaart.nl of jcldebruin@gmail.com
Het dragen van mondkapjes in de zalen van Ruimtevaart wordt aanbevolen.
Met dank aan de Gemeente Den Haag
A KOCSMA
De lezingen en performances van Hans van Lunteren en Ienke Kastelein voor a.s. zondag 20 december zijn vanwege de lockdown afgelast.
Nieuwe data expositie
De expositie is nog te bezoeken van 11-17 uur op de volgende data:
vrijdag 22 / zaterdag 23 / zondag 24 januari
vrijdag 29 / zaterdag 30 / afsluiting van de expositie op zondag 31 januari
AiR Pécsbagota, Hongarije
2020-2007
Aanleiding voor de tentoonstelling is het twaalf en half jarig bestaan van Stichting Post 15 opgericht door beeldend kunstenaar Elizabeth de Vaal in 2007. Deze stichting beheert een Artist Residence in een klein Hongaars dorp met 30 huizen en 100 inwoners. Sinds de oprichting hebben veel Nederlandse kunstenaars gebruik gemaakt van het woonhuis met het grote atelier.
In Hongarije is er samengewerkt met de bevolking, lokale kunstorganisaties, Hongaarse kunstenaars en de Universiteit van Pécs. Eindpresentaties, die de afgelopen jaren in het dorp werden gehouden, waren een feest voor de dorpsbewoners en de Hongaarse en Nederlandse gasten.
De tentoonstelling A KOCSMA toont het werk van de kunstenaars die Pécsbagota tussen 2007 en 2020 hebben bezocht en daar gewerkt hebben.
Op de tentoonstelling is een klein overzicht van het werk van Elizabeth de Vaal te zien dat in deze periode is ontstaan. Professionele documentaires en amateurvideo’s maken deel uit van de presentatie.
A KOCSMA, het café annex winkel vormde het middelpunt van het dorp, deze tentoonstelling hoopt een stamtafel te creëren voor verhalen en herinneringen, Elizabeth de Vaal is alle openingsdagen aanwezig.
Om een blijvend document in handen te hebben verschijnt de publicatie AiR Pécsbagota 2020-2007, een beeldverslag, vormgegeven door Ben Faydherbe.
Expositie
Vrijdag 27 november Hoogtij #63 Online van 19 - 23 uur.
De expositie is te bezoeken van 11-17 uur op de volgende data:
november 2020 za 28 / zo 29
december 2020 vr 4 / za 5 / zo 6 / vr 11 / za 12 / zo 13 / vr 18 / za 19 / zo 20 / zo 27
januari 2021 za 2 / zo 3 / vr 8 / za 9 / zo 10
Deelnemende kunstenaars zijn o.a. Annechien Meier, Channa Boon, Elizabeth de Vaal, Ellen Rodenberg, Harold de Bree, José den Hartog, Lotte van Lieshout, Maarten Schepers, Manon Bovenkerk, Marjolijn van der Meij, Marius Quee, Michel Hoogervorst, Rozemarijn Lucassen, Simone ten Bosch, Hieke Luik, Marc Nagtzaam, Alphons ter Avest, Pier Pennings, Map de Maar, Ida van der Lee, Danielle Lemaire, Sjef Henderickx, Anne-Marie van den Thillart, Isabel Ferrand, Ton Kraayeveld, V&B: Ellemieke Schoenmaker en Alex Jacobs, Ewoud van Rijn en Wineke Gartz.
Programma
Onder voorbehoud van de corona richtlijnen.
Donderdag 3 december
van 19:30 - 21 uur en van 21:30 - 23 uur, entree 5 euro
Muziek en film
Celloconcert door Örs Köszeghy
Zoltán Kodály, Solo Sonate voor Cello, Op.8 (1915)
Anne-Marie van den Thillart
film over Pécsbagota, Hongarije
Zondag 20 december
aanvang 14 uur
Lezingen
Walking with chairs door Ienke Kastelein, interdisciplinair kunstenaar
www.ienkekastelein.nl
Zaailingen door Hans van Lunteren, beeldend kunstenaar/hovenier
www.hansvanlunteren.nl
Vanwege de corona richtlijnen kunnen maximaal 15 personen de lezingen, muziekuitvoeringen en film bijwonen en daarom is reserveren verplicht. Reserveer via stichtingpost15@gmail.com. Extra activiteiten zullen op Facebook en via email worden aangekondigd.
www.elizabethdevaal.nl
www.elizabethdevaal.nl/stichting-post15
www.facebook.com/AIRPecsbagota
Met dank aan Stroom Den Haag
--
|